Staropramen - Prága eladta a lelkét

  • 2013.10.29.
  • 8

Tavasz óta az összes kereskedelmi csatorna reklámblokkjaiban a legkülönbözőbb időpontokban ütközhetünk bele "Prága első számú söré"-be, a Staropramenbe. Vajon véletlen, hogy a reklámkampány indulása idején került át a Magyarországon forgalmazott Staropramen gyártása a smichovi gyárból a Borsodi fellegvárába, Bőcsre? Persze, hogy nem. Vajon megtartották az eredeti minőséget? A nagy visszhangot kiváltott Kozel-kóstolás után blogunk újabb vaktesztet csinált, az általa amúgy kedvelt Staropramennel. A kérdés ismét az, hogy mennyire esett áldozatul a globalizációnak ez az - ugyan nem csúcs, de  - nagyon kedvelt cseh márka. Mennyire az élmények és a csomagolás teszi a sört szebbé, jobbá? Kóstolásunkhoz köszönjük Bud Taste segítségét, aki a külhoni szupermarketektől csaknem a hűtőnkig szállította a Staropramen nem-licenc változatát. Kóstolás előtt néhány technikai részlet. Természetesen mindkét palack azonos időre (kb. 10 óra) egymás mellett álldigált a hűtőnk ajtajában. Mivel a cseh sörös palack már egy másik dizájn-érában született, ezért a kelleténél sokkal jobban elmaszkíroztuk a versenyzőket, rongyokat, fóliát és egyéb - a Magyar Néphadsereg kötelékében megtanult - látványos alakmásításokat hajtottunk végre, hogy kitapintani se legyen esélyünk a magyar vagy a cseh verziót, csak egyéb érzékeink vezéreljenek. Nosza, harsogjanak a fanfárok, lépjen a szorítóba a két ellenfél!

1. Habtartósság, látvány, szín
A poharakba töltött sörnél már a kitöltés után jelentős a különbség. Az 1-es versenyző kisebb habot fejleszt, melynek állaga, textúrája a 2-eshez képest elég lagymatag, és a kétperces szintidő után a 2-es minta habja még urasan, paplanosan terül szét, míg az 1-esé már a harmadára csökkent. itt érdekes mód még a sör színében is különbség van, az 1-es minta tükrösen áttetsző borostyánszín, míg a 2-es enyhén opálos és valamivel világosabb.

2. Illat
Az 1-es minta enyhén édeskés malátaillatába savanykás felhangok keverednek, és hozzáadódik egy kevés  komlókeserű. A 2-es palackból kitöltött sör aromái sokkal kifinomultabbak, a malátaédesség mellé nem tolakszanak oda, csak halovány fanyar jegyek, és a keserű száraz komlóillat mellett egy határozott főzelékes, zöldséges vonal is tisztán kiérezhető.

3. Íz, kortyérzet
Az 1-eske markáns keserűvel indít, már a nyelvhegyünket elnyomja az enyhén orvosságos keserűség, fanyar, olcsósörös ízek húzzák meg a nyelvünk széleit. A keserűség tapadósan ott marad a kemény majd a lágy szájpadláson, utóízében folytatódik a savanykás érzet. Apró buborékjai mellett egy egyenkeserű marad meg a szánkban. A 2-es versenyzőnél egy kellemesebb malátaédességgel indul a korty, és ez vált át harmonikusan keserűbe. Itt is vannak savanykás jegyek, de csak a háttérben, és előbújnak a cseh komlózásnak az elegáns száraz jegyei, amik nem orvosságosan, hanem enyhén zöldségesen és inkább szárítóan érződnek garatunkon. A keserűséget nem a nyelvünk hegyén, hanem - az ízérzékelés szerinti - helyén, a nyelvtőn érezzük, nincs kellemetlen fanyar utóíz, kicsit lágyabbak a buborékok is.

Összegzés
Gondolom, mindenki számára már az 1. pontnál egyértelművé vált, hogy az 1-es a magyar klón és a 2-es az eredeti Staro. Ismét beigazolódott sejtésünk. A prágai Vár csak ügyes álruha, csillogó, lényeget eltakaró csomagolás, és egy multi által jelentősen lebutított verzió került Magyarországon forgalomba, amit a Borsodi marketingesek lenéző mókusvakítással próbálnak lenyomni a torkunkon. Ugyan nem olyan élvezhetetlenül szar, mint a kőbányai Kozel, de köszönőviszonyban sincsen az eredeti cseh darabbal. Kíváncsi volnék, egy cseh sörbarát milyen ívben köpné a kocsma padlatára a bőcsi verziót, amivel minket etetnek, azaz itatnak.
Számomra egy komoly konklúzió maradt. Ha jó cseh ivósörre vágyom, maradok a Budweisernél vagy a Pilsner Urquellnél, az 599-es vonalkódú Staropramen részemről a polcon marad. Szerencsére a barnát még csak forgalmazzák és nem gyártják itthon, és - a lesújtó magyar licenc-tendenciát (Löwenbräu, Spaten, Kozel, Staropramen) nézve - remélem, ez egy ideig így is marad...