Miért éppen Malmö?

• 2017.10.31.
  • 6

Viktorral Malmőben töltöttük a hosszú hétvégét - eredetileg igazából Koppenhága volt a fő cél, de Malmőbe nevetségesen olcsón lehet retúr repjegyet vásárolni Debrecenből, így hát lecsaptunk rá. Kicsit aggódtam, hogy nem fog annyira tetszeni ez a svéd városka, és eltörpül majd az élmény Koppenhága mellett, de végül még jobban megszerettem, mint a dán fővárost. Ha tovább olvastok, akkor megértitek, hogy miért :)ÚtiköltségA repjegyre azért mondom, hogy nevetségesen olcsó, mert Budapestet nem tudom ennyiből oda-vissza megjárni vonattal, amikor tanfolyamra járok. A Debrecen-Malmö vonalon egy főre mindössze 6500 Ft-ot fizettünk a retúr jegyért. Igaz, hogy ez WDC tagságis ár, de a "sima" jegy sem kerül többe tízezer forintnál, sőt vannak olyan időszakok, amikor még ennél is olcsóbban tudsz jegyet szerezni. Budapestről is hasonlóak az árak, ha jól tudom. A városba a Flygbussarna transzferbuszaival tudtok bejutni Malmö repteréről: a retúr jegy 209 SEK (kb. 6700 Ft) fejenként. Igen, drágább, mint maga a repülőjegy (és ezen a ponton már minden drágább lesz, mint az idejutás). A tömegközlekedés egyébként az egész városban nagyon pontos, de mi nem igazán buszoztunk, mert Malmö gyalog is kényelmesen bejárható. A központi vasútállomásról nagyjából húszpercenként indulnak vonatok Koppenhágába (kb. 7000 Ft-ba kerül a retúr jegy, a pályaudvaron lévő automatákból a legegyszerűbb őket megvenni). A vonat áthalad az Øresund-hídon, ami Európa legnagyobb vasúti-közúti hídja! Nagyjából 30-40 perc a menetidő. Legyen nálatok útiokmány, mert a határátlépésnél ellenőriznek.
SzállásSvédországban nem épp a legolcsóbbak a szállások, még a hostelekben is 9-10 ezernél kezdődik egy éjszaka egy főre. Mi az STF City Hostel & Hotel nevű helyen aludtunk, amit csak ajánlani tudok mindenkinek. Teljesen egyszerű, pici, de tiszta kétágyas szobánk volt, erkéllyel. A fürdő közös: a folyosón több egyszemélyes (természetesen zárható) zuhany és mosdó található. Meglepően kényelmes, szinte alig futottunk össze valakivel a folyosón (de zuhanypapucsot érdemes vinni, és törülközőt is, mert az nincs benne az árban). Van egy szuper, teljesen felszerelt vendégkonyha, sütővel, tűzhellyel, több mikróval és hűtővel, a szálloda alatt pedig egy kisbolt, ahol be lehet vásárolni - így akár főzni is tudunk magunkra. A szállás viszonylag közel, kb. 10 percnyi sétára van Malmö központjától, és a Triangeln állomástól (itt áll meg például a reptéri busz is).
Étel-italKészülj fel, hogy minden étel és ital aranyáron van. "Rendes" étteremben mi soha nem is ettünk, mindig a gyorskajákat választottuk, illetve kávézóba ültünk be reggelizni két alkalommal. A Domino's pizza, a budget traveler egyik legjobb barátja, ami Angliában nyáron is nagy segítségünkre volt a spórolásban, szerencsére itt is jelen van. Kb. 139-149 SEK (nagyjából 4400 Ft) egy XXL pizza, ami két személynek bőven elég. Rémesen drágának tűnik ez is, tudom - de más éttermekben egy főétel kerül ennyibe, egy személyre. Ha ti is Svédországba szeretnétek utazni, de nem tartotok otthon komornyikot ti sem (azaz hozzánk hasonlóan átlag fizuból éltek), akkor javaslom, hogy teljesen felszerelt, konyhás szállást keressetek (szerencsére a legtöbb hostel is ilyen), és barátkozzatok a gondolattal, hogy néhány napig utcai hotdogon, kavarós kávén, hűtött bolti szendvicseken, és Domino's pizzán éltek majd.
Miért éppen Malmö?Malmö hangulatos, pici, könnyen bejárható város. Nagyon sokszínű: van ódon, picike házakkal, macskaköves utcákkal, biciklikkel és hangulatos éttermekkel teli városrésze is, de modernebb negyedek is, új lakóparkokkal és különleges épületekkel, mint például a Turning Torso. A legváratlanabb helyeken bukkanhatsz egy óriási, az épület egyik falát teljesen beborító festményre, egy érdekes szoborra, vagy egy cuki madárkagraffitire. Jó időben a tengerparton és a parkokban is érdemes sétálni egy nagyot, mint ahogyan azt a svédek is teszik. Mondjuk igaz, hogy ők még szemerkélő esőben is képesek elindulni egy családi biciklizésre vagy kutyasétáltatásra, de a szokásos reggeli kocogást sem mondják le emiatt. Le a kalappal előttük, én ennél lustább vagyok :D További érv Malmö mellett, hogy ha időtök engedi, egy dániai kiruccanás is simán belefér!Mit lehet itt csinálni?Fikázni! Akarom mondani: kávézni! :DA fika nagyjából egyenlő a kávé, illetve a kávézás fogalmával. Olyasmi ez a svédeknek, mint az angoloknak az ötórai tea. A fika a kávé mellett többnyire magában foglal egy süteményt is (jellemzően a kannelbullét, ami egy isssssteni finom fahéjas csiga, nem véletlenül nyomtam meg az S-t, kóstoljátok meg :D). Több hangulatos kis kávézó közül is választhattok, de mi a Hamngatanon lévő Coffee Factorybe ültünk be. Tripadvisoron bukkantam rá, már ott megtetszett a kialakítása. Igazi kis kuckós, fotelbesüppedős hely. A sütik régi könyvekre vannak halmozva, mécses ég az asztalokon, földgömb van az ablakban. Imádnivaló. Tudom, hogy csak egy franchise része, de valahogy mégis olyan egyedi volt. Nyitás előtt picivel értünk oda, zuhogó esőben. Elnéztem az itt dolgozó csajszit, ahogy meggyújtja a mécseseket, elrendezgeti a párnákat, kipakolja a süteményeket... Utána lefotózta az egész helyet a telefonjával, és mosolygott magában, nem tudhatta, hogy figyelem. Annyira megirigyeltem, hogy arra szavak nincsenek. Imádnék egy ilyen helyen dolgozni.Felfedezni a Gamla StadentA Gamla Staden Malmö óvárosi része, teli aranyosabbnál aranyosabb épületekkel.
Itt van a Lilla Torg is, egy picike tér, ami nagyon hangulatos, főleg esténként. Ilyenkor már fűtik az éttermek külső, "kiülős" részét, így hideg időben is el lehet itt ücsörögni a kivilágított meseházak között. Igaz, nekünk ételre már nem volt pénzünk, de megittunk két sört és melegedtünk kicsit :DCsodálni a Västra Hamnen épületeitA Västra Hamnen nevű városrész leginkább a Turning Torsóról, az elképesztő formájú lakóépületről híres, amit egy szobor ihletett. De vannak errefelé igazi kis skandináv, minimalista stílusú lakóparkok, na meg persze le lehet menni a tengerhez is. Hihetetlen mázlink volt, mert a 4 nap alatt szinte végig esett az eső, kivéve egy délutánt, amikor épp erre jártunk. Elvonultak a felhők és ragyogó napsütésben sétálhattunk a tengerparton, utána pedig a parkban... már csak ezért a pár óráért is megérte elutazni ide!Egy kis tengeri levegőt szívniMivel Malmö egész pici város, kényelmesen el lehet sétálni a Västra hamneni Scaniaparkentől egészen a Ribersborg strandig. Készülj, mert jó időben rengeteg cuki kutyussal fogsz találkozni :D
Itt van egyébként a Ribersborgs Kallsbadhus nevű szauna is, ahová én szívesen benéztem volna, de Viktor hallani sem akart róla (van külön férfi-női részleg, és mindenki pucér :D Szauna után pedig megmártóztathatod a popód a jéghideg tengerben).Sétálni egy nagyot valamelyik parkban