Hová mentek? Angliába?

• 2017.07.23.
  • 5

Amikor az ismerőseink rákérdeztek, hogy "na, és hová mentek nyaralni?", mi pedig azt válaszoltuk, hogy Angliába, láttam a döbbenetet az arcukon. Eleve nem szeretem a nyaralás kifejezést használni az útjaimra, mert sokaknak (és bevallom, nekem is), a nyaralás egyet jelent az évi egy darab utazással, ami inkább tengerparti pihenés, koktélozás, napozás, semmittevés, mint valami aktív világjárás. Szóval Anglia leleplezése után a beszélgetésben többnyire ez a kérdés következett: "látogatóba mentek?"Anglia említése már összefonódott a munkával, vagy maximum London jut róla eszébe mindenkinek. Ami nem csoda, tekintve, hogy több magyar él már ott, mint Debrecenben. De Anglia ennél sokkal, sokkal több. Sőt, Londonban nem az igazi Angliát látod szerintem. Nekem volt egy elképzelésem Angliáról, gyerekkorom óta vágytam ide. Úgy nőttem fel, hogy apukámmal Kisvárosi gyilkosságokat, anyuval meg Büszkeség és balítéletet, Értelem és érzelmet, Jane Eyre-t és Emmát néztem, közben pedig folyamatosan bújtam a Harry Potter könyveket. Anglia számomra egy mesevilág volt, csodás vidékekkel, vadregényes tájakkal, picike falvakkal, kőházakkal, hangulatos ivókkal és rengeteg virággal. Ez az Anglia létezik, sőt, szerintem EZ Anglia, nem pedig London, vagy a többi nagyváros.
Nagyon régóta szerettem volna eljutni az angol tengerpartra is, azon belül is Cornwallba. Tudom, nem egy átlag úticél, és valószínűleg nagyon kevesen vágynak ide rajtam kívül. Már legalább 4 éve próbálom Viktort rábeszélni egy angol nyári útra, és most végre sikerült. Mardosott is kicsit a bűntudat, de végül neki is legalább annyira tetszett az egész, mint nekem.
És miért most? Szomorú, de ami sokakat kedvezőtlenül érintett, az nekünk nagyon jól jött, és ez a font romlása. Amikor megláttam, hogy zuhan a font, az egyébként rettentően drága országból hirtelen csak simán drága lett. Rengeteget spóroltunk az úton, csupán emiatt. Mondok egy példát: amikor lefoglaltam a londoni szállásunkat tavaly, még majdnem 45 ezer forintba került kettőnknek, most viszont már csak 38 ezerbe. Ültünk a kanapén itthon, és szépen fokozatosan csökkentek a költségeink. Már tavaly októberben elkezdtünk fontot vásárolni, decemberben megvettük a repülőjegyet, így mire indultunk, már tulajdonképpen minden ki volt fizetve, bőven volt időnk spórolni és félretenni - mert azért valljuk be, tényleg nem két forint volt. De még szerintem így is szuperül kikalkuláltam az egészet, nemsokára lentebb részletezem a költségeket is, ha valakit érdekel.
Azt is érdemes megemlítenem, hogy most ültem életemben először repülőn. 23 évig kerültem ezt az utazási formát, de kénytelen voltam belátni, hogy sokkal praktikusabb, gyorsabb, és olcsóbb, mint bármilyen más tömegközlekedéssel, vagy autóval nekiindulni. Nem a zuhanástól féltem, hanem attól, hogy rosszul leszek a gépen. Szerencsére ilyen nem történt, sőt, kimondottan megszerettem a repülést. Vérszemet is kaptam, és már azt nézegetem, hová kellene repülnünk legközelebb (már októberre van repjegyünk Malmőbe is).Mindenesetre őrült szervezésbe kellett fognom, mert még életemben nem vásároltam repülőjegyet. Ráadásul két nagy kézipoggyászt vittünk csak, azaz fejenként egy darab, meglehetősen pici bőröndbe kellett 8 napi holminkat beleszuszakolni. Régen képes voltam akkora bőrönddel elindulni még egy 5 napos horvátországi útra is, mint egy kisebb ház, és mondanom sem kell, rengeteg felesleges dolgot cipeltem magammal. Azóta kezdem megtanulni, hogy mennyi az elég: tiszta fehérnemű és zokni legyen minden napra, a legfontosabb piperecuccok, egy városi és egy sportcipő, egy vékonyra összetekerhető törülköző - és igen, egy darab felsőt akár több nap is fel lehet venni.
De ez még a kisebbik gond volt, ugyanis Lutonból valahogyan el kellett jutnunk Cornwallig, és ott jönni-menni szerettünk volna. Barátnőmtől (aki majdnem két évig élt Angliában) viszont tudom, hogy a tömegközlekedés piszok drága, kész vagyon, ráadásul legalább 3-szor kellett volna átszállni a lutoni reptér és Newquay között, ezt meg nem akartam megkockáztatni.Így maradt egy még macerásabb lehetőség: az autóbérlés. Na ennek annyit mentem utána, annyi ügyintéznivaló meg miegymás volt, hogy azóta sem hiszem el, hogy sikerült mindent leszervezni. Béreltünk már autót korábban, de Kefalonián - ha járt már közületek valaki görög szigetecskéken, akkor tudjátok, hogy megy ez. Kis családi vállalkozás, 10-15 autókával, 20 euró kaució (maximum!!!), semmi zűr, olcsó, gyors, a papírmunka max. 5 perc.
Aha. De most a rentalcars.com-on foglaltam, a Budget szolgáltatónál. Ezt is külön ki kellett keresgélnem, mert olyat szerettünk volna, ahol amellett, hogy olcsó maga a bérlés, nem kérnek horribilis összegű letétet (amit zárolnak a hitelkártyán a bérlés idejére), és nincsen kilométerkorlát, sem egyéb buktató. Összességében olcsóbban kijöttünk 8 nap autóbérléssel, mint ha ketten elindulunk helyi buszokkal, vonatokkal. Maga a bérlés meglepően kedvező árú: körülbelül napi 7 ezer forintba került a kis autónk. Ezen felül kötöttem még egy külön biztosítást a rentalcars oldalán, 24 ezer forintért - utólag persze belátom, nem volt rá szükség, de biztosítás nélkül nem indulunk el sehova. Így is végig féltem, mert az önrészcsökkentő biztosítást, amit helyben a szolgáltatónál lehetett megvásárolni, kb. 64 ezer forintért egy hétre, már nem kértük. Az önrész az az összeg, amit ki kell fizetned önerőből, ha adott kár éri a járművet (pl. feltörik, ellopják, stb.) - ez Angliában nem kevesebb mint 1000 font. (Összesen kettőnknek került maga az út kb. ennyibe, szóval mondanom sem kell, nem tudtuk volna kifizetni). Kisebb gyomoridegem volt végig, de szerencsére a kocsin egy karcolás sem esett, néhány sirálykakit kivéve. Az autót teli tankkal kaptuk, így is kellett visszaadni, s háromszor tankoltunk 30 fontért (forintra átszámolva 90 font nagyjából 32.000 Ft - viszont ebből rengeteg mérföldet mentünk). Ahhoz képest, hogy milyen drágák mondjuk az ételek, a benzin ára nem volt olyan nagyon magas. Természetesen vittünk magunkkal GPS-t, és mindennek kiírtam a koordinátáit, ahogy szoktam (sok esetben ugyanis nem tudsz címet mondani, pl. a cornwalli tengerpartok esetében).Ahogyan már mondtam, Anglia valóban nem a legolcsóbb ország, így gondoltam, nagy vonalakban leírom a költségeket. Tudom, hogy nem lesz népszerű tengerparti nyaralós úticél, de hátha akár csak egy valakinek ez adja meg majd a löketet vagy a segítséget a szervezéshez :)
KÖLTSÉGEK (2 FŐRE!)Közlekedés:Repülés: még nem vagyok tapasztalt repjegyvásároló, nincsenek praktikáim, hogy mikor kell repjegyet vásárolni. Mi július 13-án indultunk, de már decemberben megvettük a repjegyet. Akkor azt gondoltam, szuperül tettük, mert rá két hónapra már fejenként 15 ezerrel drágább lett volna... indulás előtt 3 héttel viszont 15 ezerrel olcsóbb. Ezt sajnos nem tudod előre kiszámolni, ezért azt tanácsolom, hogy ha nem vagy gyakorlott repjegyvásárló (mint ahogy én sem), nézegesd már indulás előtt 5-7 hónappal, és akkor vedd meg, amikor relatíve a legolcsóbbnak találod. De vigyázz, ne nézegesd túl sokat, mert az oldalak megjegyzik a keresésedet, és elvileg egyre drágábban fogják neked mutogatni a hőn áhított repjegyet. Wizzairrel utaztunk, ugyanis nagyon kényelmes, hogy itthonról, Debrecenből is indítanak járatot Angliába. Ha nagyobb tételben vásárolsz repjegyet, akkor megéri kiváltani a Wizz Discount Club kártyát is, ami egy évre 9990 Ft-ba kerül, viszont kedvezményesen fogsz tudni jegyet, poggyászt vásárolni, nemcsak magadnak, hanem egy útitársad számára is. Discount Club nélkül 1