Te hagyod lekenyerezni magad?

  • 2013.03.21.
  • 6


Először is tisztázni szeretnénk: mi szeretjük a Lipótit, évek óta vesszük a cég kenyereit. Miért szeretjük? Mert pici, családi cégként indult, értékeket és minőséget képviselve.Ez volt a helyzet évekig, a Lipóti volt a minőségi kenyér fellegvára. A modell úgy áll össze,  hogy az árut a pékségből minden reggel frissen szállítják maximum 90 kilométeres távolságba, így biztosan az aznap hajnalban készült péksüteményt vásárolhatják meg a fogyasztók a boltokban.A növekedés határai? A Lipóti pékség székhelye, ahogyan arra a neve is utal, Lipót. Először csak itt sütötték a  termékeket és főleg Győrt és környékét látták el, majd később az új Tatabányai üzemből Budapest és Szlovákia is elérhetővé vált. Az utóbbi években pedig a cég meghódította az Alföldet is. A Felelős Gasztrohős nagyon örült a Lipóti sikerének - de csak addig, míg a számunkra is szimpatikus és fenntartható modellt követte a vállalkozás. Úgy láttuk azonban, hogy a terjeszkedés hatására az eddig vallott célok - a minőségi termékek fenntartható, felelős előállítása - lassan kezdtek szem elől veszni.Befagyasztott fenntarthatóság Pár hónapja még egy támogató cikket írtunk a cégről, melyben kiemeltük, miért jobb környezetvédelmi szempontból a Lipóti mint a Fornetti. A legfőbb indokunk az volt, hogy a Lipóti nem mélyfagyasztott termékeket árul. A cikkünk megjelenése után azonban egy lelkes olvasónk felhívta a figyelmünket arra az általa tapasztalt tényre, hogy mostanában már a Lipótiban is lehet fagyasztott péksüteményből frissen kisütött árut kapni. Nem állítjuk, hogy a frissen kisült péksütemény illata ránk nincs hatással: bizony nekünk is összefut a szánkban a nyál, mikor átmegyünk egyik-másik aluljárón. Viszont mikor utánanéztünk és megtudtuk, hogy a fagyasztott termékek előállítása és tárolása 4.5-szer annyi energiát igényel, mint a hagyományos módon készített péksüteményé (amely minden egyes mélyhűtőben töltött hónap tárolással megduplázódik!), rögtön más szemmel néztünk a “friss” termékekre. Kitartunk amellett, hogy vannak, akik - hozzánk hasonlóan - beépítenek egy “zöld szűrőt” a vásárlásukba, és akik ha tudják, hogy mennyivel nagyobb a frissen sült termék környezeti terhelése, örömmel mondanak le róla. Emellett úgy gondoljuk, hogy az előzőleg fagyasztott, majd helyben sütött pékáru “friss”-ként való eladása nem segíti elő a vásárlók teljeskörű tájékoztatását - amellyel úgy tűnik, az EU-nak magának is meggyűlik a baja. Az ehhez kapcsolódó (EC) No 1924/2006 irányelvet ugyanis az országok a maguk szája íze szerint értelmezik: így lehet, hogy Franciaországban és Dániában például nem nevezhető frissnek az előzőleg fagyasztott termék - nálunk azonban igen.  Módosított valóság Mivel a hozzánk érkezett komment után rákérdeztünk a Lipótinál a fagyasztott pékáruk ügyére, és válaszban azt kaptuk, hogy a tervek szerint fagyasztott termékek továbbra csupán elenyésző arányban lesznek jelen a portfólióban, nem terveztük, hogy továbbvinnénk az ügyet. Néhány hónappal később azonban  megdöbbenve tapasztaltuk, hogy a Greenpeace GMO füzetecskéjében a Lipóti azok között a cégek között szerepel, akik nem garantálják, hogy a termékei genetikailag módosított szervezetektől (GMO) mentesek. Értetlenül álltunk a dolog előtt, hiszen mivel Magyarországon csak GMO mentes terményeket szabad termeszteni, a Lipóti pékség pedig - tudomásunk szerint - főleg hazai beszállítókkal dolgozik, a GMO mentesség nem lehetne kérdés. Ezek után aztán úgy döntöttünk, benézünk kicsit a Lipóti kulisszái mögé és közelebbről is megvizsgáljuk a pékség munkáját.A kutatás Első lépésként írtunk egy szívhez szóló levelet a Lipóti tulajdonosához, melyre válaszként a Lipóti ügyvezető igazgatója, dr. Tóth Zoltán meghívott Lipótra, hogy megbeszélhessük aggodalmainkat. A beszélgetés során megismerhettük a Lipóti pékség néhány ígéretes tervét, többek között egy 750 millió forintos beruházásét, amellyel a sütöde a jövőben energiahatékonyabban működhet. Megtudtuk, hogy a cég kidolgozott egy saját etikai kódexet is, mely megszabja a működésük főbb kereteit. A bemelegítő beszélgetés után felvetettük fenti aggályainkat is, először a GMO-val kapcsolatban. Tóth úr válaszában a Greenpeace-szel való kommunikációs problémákra hivatkozott, amik miatt valóban nem sikerült a környezetvédő szervezettel időben tisztázniuk ezt a kérdés, így válasz híján kerülhettek a kiadványban a GMO mentességet nem garantáló gyártók közé. Következő témánk a fagyasztott péktermékek kérdése volt.  Dr. Tóth Zoltán elmondta, hogy valóban vannak ilyen termékeik is, de nem ez a Lipóti pékség fő profilja,  jelenleg is csak az ország néhány részén lehet ilyet kapni. A fagyasztott termékeket a kereslet kiegyenlítésére vezették be. Mivel csak napi egyszer szállítanak az üzletekbe gyakran előfordul, hogy egy adott napon a vártnál hamarabb elfogy a péksütemény. Amennyiben az üzletvezető szükségesnek látja, a fagyasztott termékek megsütésével a későn érkező vevőket is ki tudják szolgálni. Az elgondolás alapban jó, azonban mi láttunk azért már többször reggel kisütésre kerülő fagyasztott termékeket - pedig csupán néhány órával korábban ért oda a valóban friss péksütemény. Számunkra ez ismét azt erősítette meg, hogy a fogyasztók tájékoztatása egy fontos iparági cél lehetne - amit természetesen nem csak a Lipóti Pékségtől várnánk el.A végkifejlet A találkozó után néhány nappal jó hír futott be a Felelős Gasztrohős szerkesztőségébe: a Lipóti pékség aláírta, hogy garantálja termékeiben a GMO mentességet! Emellett pedig dr. Tóth Zoltán jelezte e-mailben, hogy szeretné folytatni az együttműködést, hogy a Felelős Gasztrohős segítségével a Lipóti alaposabban átgondolhassa a környezetvédelem és fenntarthatóság kérdéskörét. Ezúton is köszönjük olvasóinknak, hogy a folyamatos kommentekkel és észrevételekkel segítetek objektívnek és korrektnek maradni. Reméljük, a jövőben is megírjátok a tapasztalataitokat, hogy hasonlóan eredményes akciókat indíthassunk. Addig pedig kenyeretekben a döntés: a valóban frissen készült, vagy a fagyasztott pékárura szavaztok?
 A képek a http://www.freedigitalphotos.net oldalról vannak