Kefalonia

• 2015.07.26.
  • 6

Tegnap délután értünk haza az eddigi legkülönlegesebb és legtartalmasabb nyaralásunkról, a gyönyörű, vadregényes Kefalonia szigetéről, a Jón-tenger egyik legszebb gyöngyszeméről. Kefalonia szépségét nem lehet szavakba önteni: még a legtúlzóbb jelzők sem írják le hűen ezt az elzárt kis világot, amit a turisták még nem leptek el úgy, mint más üdülőövezeteket, így előfordul, hogy egy-egy partszakaszon csak néhány emberrel kell osztoznunk. Vörös homokos strand, itt-ott szürke, gyógyhatású agyagdarabokkal; halványszürke part, barlangokkal tagolt sziklafallal; túlvilági szépségű, türkizkéken csillogó földalatti tó; felhőket érintő hegycsúcsok; a kék ezer árnyalatában pompázó víz, hófehér kavicsos stranddal – ez mind-mind Kefalonia.
Egyhetes nyaralásunk alatt 3 napra autót béreltünk, így volt alkalmunk bejárni csaknem az egész szigetet. Barangolásaink nagyon kalandosak voltak, így minden napnak egy-egy külön bejegyzést szeretnék szánni, ebben a posztban pedig röviden bemutatnám a kis tengerparti üdülőfalut, a főváros, Argostoli közvetlen közelében lévő Lassit, ahol a szállásunk volt. Busszal utaztunk: már eléggé megszoktuk az ilyen utakat, és nem is fontolgattuk a repülést, mert jóval drágább lett volna – egy bizonyos fokú kényelmetlenséggel persze számolnunk kellett, de Kefaloniáért ennél sokkal többet is megtettünk volna. Ott kezdődtek a nehézségek, amikor februárban megtudtuk, Debrecenből nem indít kefaloniai járatokat az Ibusz, az érdeklődés hiánya miatt (nem egy tipikus turistacélpont) – így Kecskemétig kellett utaznunk, hogy egyáltalán fel tudjunk szállni a buszra. De nem akartunk módosítani az úticélunkon, mert eltökélt szándékunk volt, hogy Kefaloniát választjuk, hiszen látatlanul is rabul ejtett minket a sziget eszméletlen sokszínűsége és különlegessége.A sofőrök nagyon ügyesek voltak: múlt csütörtökön, reggel 7.20-kor indultunk Kecskemétről, és másnap reggel, görög idő szerint 7 órakor (tehát magyar idő szerint már 6-kor) a Killiniből Kefalonia felé tartó kompon ültünk. Két óra után megérkeztünk Poros városkába, innen busszal utaztunk tovább Lassiig, ahol a Tzivras stúdióban volt a szállásunk. Bájos kis hely volt, szépen gondozott kerttel, és terasszal, egyetlen problémája csak az volt, hogy a nagy melegben kénytelenek voltunk szellőztetni éjszaka, szúnyoghálónk viszont nem volt az ablakokon. Szerencsére vittünk elektromos szúnyogriasztót, sőt a szálláson is volt, de ettől függetlenül a lábamat mintásra csipkedték.Lassi egy hosszúkás település, a főutcán kívül néhány pici mellékutca van csupán, tehát lehetetlen eltévedni. Itt sorakoznak a tipikusan turistáknak szánt üzletek, szupermarketek, éttermek és koktélbárok. Az árak nem voltak különösebben magasabbak, mint például Észak-Görögországban (pl. Sartin), egyes élelmiszereket hasonló áron, sőt volt, amit olcsóbban meg tudtunk venni, mint itthon (pl. zöldség-gyümölcs, sőt bacon). Önellátást kértünk az apartmanban, így az első napokon otthonról hozott, fagyasztott ételeket ettünk, vagy egyszerűbb kis dolgokat dobtunk össze, de persze kipróbáltunk néhány éttermet is Lassiban. Egyébként a rengeteg rémhír ellenére (amik nagyon dühítenek, főleg amikor olyanok javasolják mindenkinek, hogy mondják le az utazást, akik mit sem tudnak a kinti helyzetről), a válság hatása egyáltalán nem érződik. Van elég benzin a kutakon, étel is minden üzletben és étteremben. Beszéltünk helyiekkel is, és ők is azt mondták nekünk, hogy az üdülőhelyeken valóban nem lehet érzékelni a válságot, sőt pár hete olvastam egy Guardian cikket, aminek az volt a címe, hogy "Segíteni akarsz a görögökön? Akkor menj oda nyaralni!". Egy szó mint száz, ha görögországi nyaralást terveztek, ne aggódjatok, ne higgyetek a rémhírterjesztőknek, és semmiképpen ne mondjátok le az utat, mert a turizmusból élő görögök mindent megtesznek azért, hogy a nyaralásotok a lehető legkellemesebben teljen. Imádnivaló emberek :) Mindenesetre készpénzt érdemes vinni magatokkal, de ez nekünk nem volt újdonság, mert mi mindig itthon szoktunk eurót váltani, nem pedig kint vesszük le a kártyánkról a pénzt.Lassitól mindössze 2 kilométerre van Kefalonia fővárosa, Argostoli, ahová érdemes legalább egyszer besétálni/bekocsikázni. Mi csak kevés időt töltöttünk itt, pedig nagyon sok a látnivaló, egy teljes napot el lehet itt tölteni a nevezetességek megtekintésével és a sétálóutcán andalgással, de sajnos csak egy rövid kitérőt tudtunk belezsúfolni a programunkba. Amit nem szabad szerintem kihagyni, az a teknőcök meglesése a délelőtti órákban, amikor a halászok visszatérnek a kikötőből, és etetik őket, szépen odagyűlnek. Teljesen megszokták az emberek közelségét, nagyon aranyosak!
Szintén Lassi közelében, a kis félsziget végén található a Szent Teodor világítótorony, ahová érdemes ellátogatni, főleg naplementekor. A világítótoronytól nem messze van a Katavothres nevű víznyelő, ahonnan a víz nagyjából két hét alatt eljut a sziget keleti részére, a Melissani-tóhoz. Kefalonia a természeti csodák és mítoszok szigete is egyben, ez a különleges jelenség csak egy a sok közül.
Azt is sok helyen olvastam, hogy Kefalonia mennyire drága sziget, de ezt meg kell cáfolnom, mert az éttermi árak nagyjából olyanok voltak, mint például Sartin, ami egy viszonylag olcsó helynek tekinthető. Előfordulhat persze, hogy itt-ott 1-3 euróval drágábbak az ételek, de összességében olcsón is teletömhettük a hasunkat, főleg, ha nem ragaszkodtunk az előkelő helyekhez, és tengerparti tavernákban és a turistákra specializálódott gyorséttermekben ebédeltünk és vacsoráztunk.
Mel’s Coffee and FoodEz a kis étterem Lassi Argostolihoz közelebb eső végén, a Dolphin Supermarket mellett az abszolút kedvencünk lett! Tripadvisoron már korábban kiszúrtam, és mivel akkor az elsők között állt az értékelési ranglistán, feltett szándékom volt ide eljönni. Ez nem egy tipikus görög étterem, bár lehet kapni itt is görög ételeket, ennek ellenére inkább multikulti jellege van: amerikai palacsinta, olaszos szendvicsek, komplett angol reggeli, és rengeteg isteni sütemény. A tökéletes kis reggeliző- és ebédelőhely! Mi a club sandwichre kaptunk rá, amit egy másik helyen is kipróbáltunk, de itt egyenesen isteni volt! Az árak alacsonyabbak a többi étteremhez képe